Canvas Hotel - Stisykling i himmelrike!

«Du slutter ikke å leke fordi du blir gammel, du blir gammel fordi du slutter å leke» står det å lese på websidene til Canvas Hotel. Skjønt man må faktisk laste ned en pdf før man kan lese noe som helst. Men det gjør ikke stedet mindre attraktivt av den grunn. Skru på lyden på PC,n og klikk deg inn på http://www.canvashotel.no/ - ikke alt behøver å forklares med ord.

20130913 170537Sykkelinteressen har for egen del økt i takt med alderen. Riktignok i varierende grad og men for alvor for omtrent 12-13 år siden, Om jeg begynte med terreng eller landevei er usikkert, men min første sykkel var en brukt gammel offroader med dempegaffel uten låsing. Med den gynget jeg meg ned på den lille styrkeprøven fra Lillehammer til Oslo da jeg deltok på mitt første sykkelritt.

Etter hvert har det blitt mange ritt, men også utallige turer. Opplevelsen fra sykkelsete er blitt mange og noen av de flotteste sykkelturopplevelsene har jeg hatt er bl.a. Rallarveien over Finse, nedover Telemarkskanalen, eksotiske «brelettsykling» fra Bourdeaux til Cognac og ikke minst årets langtur fra Kolbotn opp til Trondheim på bare grusveier opp via Nordmarka, Fagernes, Beitostølen, Valdresflya og Dombås.

Min erfaring som ekte stisyklist med fulldempet sykkel og knebeskyttere er derimot redusert til en tur i Hafjell og på Gran Canaria. Derimot er min gode venn og svoger Per Arne Nilsen en skikkelig stientusiast som streber hardt for å unngå grus og ikke minst asfalt. Det var han som kom med ideen om at vi burde teste ut noen stier rundt i området i Nissedal kommune i Telemark. Der gikk det rykter om et eldorado av sykkelstier som fikk selv den kresne til å juble. Ryktene gikk også om et fantastisk spennende turopplegg i området og etter en kjapp titt på deres hjemmesider gikk ikke lang tid før tur ble booket. Dessverre var ryktene også nådd mange andre og ledig plass var ikke å oppdrive før i midten av september.

Canvas Hotel
20130914 085424Canvas Hotel er en idyllisk «teltleir» plassert på en bitteliten øy midt i et tjern langt inn i marka og flere km. fra nærmeste offentlig farbar vei. Leiren består av et knippe yurter som gjerne forbindes med boenhetene som tradisjonelt brukes i de sentralasiatiske steppene i Nepal.

Selv om turen egentlig handler om selve syklingen kan jeg ikke la være å utdype min begeistring over denne fantastiske perlen. Hit er det hverken vei eller strøm, innlagt vann, svømmebasseng eller Internettilgang, men allikevel kanskje en av de mest eksklusive og unike innkvarteringer de fleste har opplevd eller hørt om.

Vi ankom parkeringsplassen med bil som er siste stopp før vi måtte ta resten av biten på sykkel og fots. Vi ble møtt av Jarle Kavli Jørgensen som er en av guidene i leiren. Bagasjen ble lesset over på en jeep som han kjørte en liten km. før den ble fraktet videre med robåt den siste biten ut på øya. Selv tok vi syklene og syklet den siste biten selv og over en liten bru som binder øya til fastlandet. Vi ble ønsket vedkommen av eventyreren og grunnleggeren Jan Fasting, som forøvrig også har vært ansvarlig for rute og sikkerhet i alle sesongene i 71° nord. Han presentert oss for resten av crewet før vi raskt fant oss til rette i vår egen tomanns yurt.

Hver yurt har tregulv, vedovn og Hâstens senger med hestehår, overmadrass og skikkelige dundyner. Campen består også av et stort telt som inneholder kjøkken og spiserom i tillegg til både dusjer og badstue, alt i samme stil. Alt var perfekt gjennomført og la merke til at selv trekket over vedstabelen på utsiden av hver yurt var i samme stil og materiale som resten.

Stinettet
5Vi var som kjent her for å sykle og ønsket å få med oss maksimalt av hva helgen kunne by på. Vi kastet oss rundt og gjorde oss klare til en kort ettermiddagstur. Per Arne var selvfølgelig utstyrt med det siste på utstyrsfronten og hadde med seg en Giant Trance X 29er Selv hadde jeg fått lånt en Niner JET 9 RDO, av Sykkelboden på Kolbotn.

Jan Fasting skulle ta oss med på en liten runde rundt i nærområdet for å vise litt av hva vi kunne forvente oss i løpet av helgen. Han er hjernen bak prosjektet og har lagt ned utallige timer de siste 4 årene for å tilrettelegge stinettet.

Fra campen går det et utall av stier i alle retninger. Her er svabergsykling, singletrack, korte intense ruter eller lange flytstier med utfordringer og variasjonsmuligheter for alle. Stinettet er meget godt knyttet sammen fra skogholt til svaberglandskap med både klopping over myrer og hengebruer over juv. Man forstår rast at det ligger masse arbeid bak.

Første etappe gikk opp mot noen høydedrag vest for leiren for å få litt varme i muskulaturen. Store områder med åpne svaberg åpenbarte seg etter hvert som vi klatret oppover med fantastisk utsikt over området. Nede i lia bak oss, så vi leiren i idyllisk lys fra den lave solen mens terrenget flatet ut. Det var da jeg begynte å ane at hvilke privilegier man har ved å få anledning til å komme hit.

I lett flytterreng fulgte vi så en åskam som stadig ble smalere og mer spektakulær hvor lenger vi kom. Jan stoppet opp og lot oss nyte utsikten, mens han instruerte oss i hva som var i vente. Det som møtte oss er vanskelig å beskrive og må oppleves etter hvert som åskammen smalnet til. På høyre side var det et dropp på noen meter ned mot myr og småskog, men på venstre side stupte den ned 60-70 meter og vi så ned på tretoppene ned i dalen.

Vi ble helt oppslukt og glemte både tid og sted. Den lille introturen ble fort til 2 og en halv time og var verd hele turen.
Tilbake i leiren var det bare å vrenge av seg klærne å hoppe ut i tjernet. Vannet var iskaldt, men crewet hadde for lengst fyrt i badstua som stod bare få meter fra kanten. På vei inn ble det servert iskald Nøgne Ø fatøl fra det selvproduserte, håndpumpedrevne tappetårnet. Himmelen har åpenbart en utfordrer…!

Måltidene
20130914 205936_LLSEtter et par glass og noen runder ut i kjernet var det klart for middag. Så langt bort fra sivilisasjonen og normal infrastruktur vil man lett kunne akseptere lettvinte løsninger som gryteretter på papptallerkener, men her er det ikke en eneste shortcut å spore. Maten lages med utgangspunkt i sesongens råvarer. Campens egen superkokk Desmond Ngoni Utete fra Zimbabwe og Elas Haraldsdottir fra Island gjør alt klart med råvarer og tilbehør. Alle måltider både frokost, lunsj og middag er av ypperste klasse og totalt fritt for ferdigretter og Toro suppeposer. Alt ble tilberedt av campens egen kokk Desmond Ngoni Utete fra Zimbabwe.

Som gjest var vi selv med på siste del av matlagingen ved at vi la maten på en kjempedigre racletter langs hele midten av bordet hvor vi steker maten slik vi selv ønsker. Første kvelden fikk vi servert en treretters med kveite som hovedrett. Med denne settingen var det ikke tvil om dette var den beste fiskemiddagen jeg noen gang har spist. Med råvarer av ypperste klasse skal det godt gjøres å bomme. Store fiskestykker med masse grønnsaker og en saus som bare Desmond kunne trylle frem. Vi avsluttet med en herlig hjemmelaget sjokoladefondant.

Lørdag
20130915 093013Dagen starter ved at en av crewet banker på døra til yurten og slipper inn lukten av håndkvernet fersk kaffe som serveres fra en nytraktet kanne mens han forteller at frokost er klar om kort tid. Vi samles etter hvert rundt leirbålet og får servert frisk frukt på cocktailpinner mens vi venter på at alle er klare. Frokosten var en blanding av kontinental og tømmerhogger hvor det var rikelig med egg og skikkelig bacon.

Godt rustet med energi for dagens etappe samles vi igjen rundt bålet og går igjennom dagens utflukt. Deltagerne (16 i alt) fordeles etter ferdighetsnivå eller eget ønske. Alle får følelsen av å delta. Selv valgte vi en kupert rute opp til Stolvassnuten som ligger 260 meter høyere nordøst for leiren. Ruta går i en sløyfe nordover og opp til 675 moh gjennom små skogholt, over myrer og svaberg i utrulig flott natur.

Etter en pause på toppen med panoramautsikt langt utover Telemarkskogen starter en spektakulær nedkjøring. Det er noe av det morsomste jeg har opplevd. Løypa innbød til høy fart men fin flyt med mange luftige hopp og morsomme, utfordrende partier.

20130914 181854Tilbake i leiren etter 4 og en halv time var det igjen bare hive seg i tjernet og karre seg inn i badstua. Denne gangen droppet vi fatølet pga. planlagt tur ut etter lunsj som dessuten var en ny smaksbomber med hjemmelagede hamburgerne. Til og med ketchup som selvfølgelig også var hjemmelaget og det hele ble servert med et stort kaldt glass tysk alkoholfritt hveteøl. Absolutt ingen dårlig erstatter.

Etter lunsj rakk vi en liten strekk på køya før vi tok en ny 2 timers tur ut i marka med nye spektakulære løyper. Jan guidet oss igjen ut på nye utfordringer, denne gang i en ring rundt leiren med mange flotte utfordringer.

Spa
20130914 190908Etter lørdagens siste tur var det igjen klart for et bad, men denne gang i hvert vårt badekar. Med kroppen nedsenket i dampende varmt vann, under åpen himmel og et digert glass velsmakende øl i armlengdes avstand, var det ikke lenger tvil om at himmelen definitivt var flyttet ned på bakkenivå. Nærmere bestemt et sted i nærheten av Heimdalsheia i Nissedal.

Etter en time i karet var det igjen klart for en ny eksklusivt treretters middag. Desmond disket opp med en chilimarinert skalldyrsrett med asparges og fløtesaus som forrett. Deretter en nydelig mørnet indrefilet av hjort med stekte grønnsaker som avsluttet med hjemmelaget eplekake påspedd blåbær og varm kremet hjemmelaget vaniljesaus til. Mmmmmmm…

Søndag
Etter en skikkelig cowboyfrokost bø søndagens utflukt på nye utfordrende løyper. Jan tok oss med innover noen høyder før vi fikk nye lange flytsoner nedover svaberg og småskog perfekt sydd i sammen med klopping over små myrhull. Ingen tvil om at det ligger mye arbeid bak spinettet.
Tilbake i leiren sto badstuen klar til bruk mens vi ventet på nye overraskelser fra Desmond. Etter lunsj ble det en liten blund på senga før vi tok fatt på hjemveien.

Timbuktu synger «Alle vil til himmelen men ingen vil dø», men det er helt unødvendig. Ta deg heller en tur langt inn i Heimdalsheia i Nissedal til Canvas Hotel. Vi ble frelst og booket for sikkerhets skyld plass for neste år, for jeg vil tilbake til paradis…!