KSK tur til Telemark pinsen 2018

Referat fra Geir Tonny fra Kolbotn SK sin tur til Telemark i pinsen (flere bilder kommer):

Vi var 11 stk som møttes kl 10.00 i Sauland for å gå løs på dag en - som skulle ha stigningen fra Rjukan forbi Gaustatoppen og ned til Tuddal som høydepunkt. 150 km i strålende vær var planen 😊 Alle var presise og vi rullet ut 5 min før tiden. (God start, der altså) Sånne turer er alltid spennende med tanke på ulikhetene i nivå i gruppen. Det så jeg lyst på denne gangen. Denne gruppen bestod av ryttere som ikke hadde noe problem med fin flyt på flatene og i bakkene var det fritt fram for de som ville kjøre hardt.

De første fem milene gikk slakt oppover mot Autsbygdi. Ilagt et par skikkelige knekkere. Vi siktet mot is i Austbygdi som ville være etter ca 7 mil. Jeg smiler fremdeles når jeg tenker på nedkjøringen dit. Helt fantastisk. Med stabbur og gårder og lukt av tjære. Og høy fart 😊 gikk glipp av mange fine bilder ned der..

Langs Tinnsjøen fikk vi noen flate mil med god flyt inn mot Rjukan. Mange telefoner i luften for bildetagning når vi for første gang fikk øye på Gaustadtoppen. Majestetisk fjell! Opp dit skal vi. Opp svineroi. Tankene gikk til Norseman-gutta som skal HELT opp 😊

Først lunsj i Rjukan - så med pausebein inn i bakken. Det var en hard bakke. Den gir deg aldri fred. Det slipper ikke opp på stigningsprosenten i det hele tatt. Hver mann sin fart opp... i det bakken tipper innover fortsetter den alikevel. Nå også med motvind. En fin øvelse å komme seg opp. Litt kjølig på toppen, så det var digg å komme noen hundre høydemeter ned. Trøyene hadde nå fått fine striper av salt på seg 😊

Nedkjøringen til bilen var en brillefin avslutning på en lang tur. Kanskje hakket hardere tur enn jeg hadde trodd. Det var derfor veldig gledelig å se at alle smilte som bare det ved bilen. Turen hadde det meste. Stigninger, flater, vann, fjell, det spektakulære og lunsj 😊 skal man først dra på tur så er det gøy med en skikkelig en....

Så var det bil til hotellet i Vrådal som var utgangspunkt for turen dag to. En god dusj og en øl, så var vi klare for middag. Det ble ikke sånn supersent før vi tok siste glasset med vin. Veldig hyggelig gjeng. Noen jeg kjente veldig godt, noen nyere bekjentskaper. Veldig artig med en samling av ryttere på tvers av miljøene i KSK. Noen 40-gutter, noen 35-karer, noen som har vært mest med terreng og vi som er litt her og der.

Dag to startet med to flate mil langs Vrådalsvannet. Dønn stille vann og sol. Steike for en start. Kameraet på telefonen min gikk varmt. I enden av vannet gikk det rett opp igjen. Telemark er ikke flatt. De som var bekymret for høy fart i bakkene satte av gårde oppover i et tempo langt over hva mine planer var. Så alle bekymringer for å vente lenge på toppene var borte for lengst 😊 nedkjøringen til Dalen bar bud om en heftig stigning på andre siden. Vel nede ankom vi en utrolig grønn dal. Alt var stengt så vi nøyet oss med enkel lunsj på bensinstasjonen. Men FOR et sted.... vi tok lagbilde foran ikoniske Dalen hotell. Bakken opp var heftig. En nydelig bakke flere hundre høydemeter opp. Turens fineste i mine øyne. Men du verden så lang, denne også. Her fikk jeg tatt noen supre bilder av Leif Gunnar med stavkirker og gårder som bakteppe. Jeg tok det pent i bakkene på denne turen. Har ikke trent nok til å sette gode tider, så da kan man like gjerne oppleve dem. Og det er faktisk en fin måte å sykle bakker på det også. Tungt i beina blir det uansett 😊

Over toppen satte vi fart. Det var kult å ligge sammen i god fart - så smalt det i hjulet til Leif. Gudene vet hvilken fart vi hadde da, men heldigvis er han en kunstner på sykkelen og håndterte det fint. Dekket fikk en flenge og vi måtte ta det rolig nedover videre. Pang - ny punktering. Prøve å lappe med forsterkning. Full spredning på gruppa hjem. Og vi mistet farten i nedkjøringen - en potensiell artig del av turen. Sånn måtte det nesten bli... Men hjem kom vi på et vis og etter to dager på sykkelen i strålende sol.

Også denne runden var helt fantastisk. Som et postkort. Begge disse rundene er hentet fra bladet landevei sin serie «Norges vakreste turer». Dette var min tur nr 7 og 8 fra denne serien. Jeg anbefaler alle på det sterkeste å finne turer fra disse artiklene. Helt fantastisk hver gang.

Til slutt en takk til alle som ble med.
Jeg legger her med noen bilder fra min telefon som viser litt av det jeg har skrevet om.