KSK40 med skremmeskudd til de lokale konkurrentene i Randsfjorden Rundt 2014

20130913 17053721 sterke ryttere fra KSK40 stilte til start i vårens vakreste eventyr, Randsfjorden Rundt som er et 152 km langt landeveisritt som går i naturskjønne omgivelser på Hadeland. KSK40 hadde som mål å tangere fjorårstiden på 3t 44 minutter, men det så vanskelig ut på en dag med mye vind. Det var dog strålende sol, og alt lå til rette for at dette skulle bli et fantastisk ritt.

Vi var enige om å kjøre enda roligere enn vanlig i bakkene, for så å øse på på de rette og slake partiene. De lagene vi startet sammen med syntes vi så fryktelig spreke ut, så vi ble vinket fram på startmatta for å gå ut først. Vi ønsket å kjøre vårt eget løp og takket selvfølgelig ja til det. Egil O og Morten satte en god og rolig fart opp første bakken, og da vi kom til toppen begynte laget å kjøre.

Det gikk fort i bakkene ned til Jevnaker, og det var bare Team Oslo som klarte å henge på. Vi ankom Jevnaker med 43km/t i snitt, Randsfjorden gikk tidvis i hvitt pga vinden, og vi så ikke fram til motvindskjøringen helt opp til Fluberg. Etter å ha ligget og snyltet på halen vår fra start fant den optimistiske gjengen fra det sammensatte laget Team Oslo ut at de skulle passere oss rett etter Jevnaker, men KSK tok de fort igjen da motvinden gjorde seg gjeldende. Vi brukte noen få minutter bak de for å samle litt krefter, før vi passerte, og fortsatte vårt motvindsritt opp mot Fluberg Bru. Vinden kom skrått fra høyre, vi besluttet å reversere rulla (noe vi har øvd lite på), men fikk etter litt satt god kontroll på den. Mye dårlig asfalt gjorde ikke jobben noe lettere, men vi kjørte fornuftig og disiplinert, gutta beit tenna sammen og kjempet heroisk og kom inn i bakkene før Fluberg med over 41km/t i snitt. Nå kan ikke engang motvind knekke de hardbarkede karene fra KSK40. Bakkene ble igjen kjørt rolig, alle mann var med over, og farten ble igjen satt opp fram mot Fluberg Bru. Martin Arne var uheldig og traff et hull i veien, dekket eksploderte, og han fikk dessverre ikke blitt med laget inn. Da vi krysset Fluberg Bru fant snylterne fra Team Oslo, som hadde ligget i dragsuget vårt i motvinden i et par timer, ut at det var på tide å sette fart, motvinden var jo ferdig, de passerte oss uten å si takk, men vi fortsatte vårt løp. Vi krysset brua med rett over 40 km/t i snitt, etter lang tid med hard motvindskjøring.

Lett medvind og god asfalt på hjemveien gjorde at farten ble opprettholdt, og de aller fleste gjorde sin gode innsats i rulla. Snittfarten økte hele tiden, og vi så at vi lå godt an til å kunne slå fjorårstiden. Charles var uheldig og mistet taska med lommebok og bilnøkler, så han måtte snu for å plukke opp den, og kom seg naturligvis ikke opp igjen i rulla. Forbi Hov og tilbake mot Brandbu var det mange som begynte å merke kjøret, og mange ytret at de var helt på Stålet (hvordan er det mulig når alt er karbon…??). Gruppa fortsatte dog å jobbe maks og vi var stort sett 14-16 mann i rulla hele tiden som jobbet jevnt og godt. De som var utslitt var flinke å ta seg en hvil i sekken for så å gjøre noen heroiske innslag i rulla. Vi ankommer bakkene inn mot mål på over 41km/t i snitt, med laget samlet og er enige om at vi også skal inn samlet. De som trengte litt ekstra hjelp opp fikk det av lagkamerater som hadde litt ekstra å gi. Det er lagånd!! Vi kommer i mål, 19 mann samlet på ny klubbrekord 3.39.09, 40,9km/t i snitt, 5 minutter bedre enn i fjor. Dette tyder svært bra for framtiden.

Det holdt til 5 plass i lagkonkurransen og 2 plass i klubbkonkurransen. Av rene klubblag blir vi kun slått av Lillehammer SK. Vi slår mange rutinerte lag, bl.a. Rye1 og Rye15. Rittet ble vunnet av Atea, YT på 2 plass og Lillehammer på tredje. Team Oslo kommer på fjerde og slår oss med 38 sekunder, men i en reell lagkonkurranse ville de nok blitt disket for drafting. Det er nemlig tydelig nedfelt i rittreglementet ril RR at drafting ikke er lov i lagkonkurransen. Men i KSK er vi storsinnet og bruker ikke tid på protester. Innerst inne vet vi at vi var bedre enn de på lørdag, og vi fikk jo kjørt vårt eget løp som var helt etter planen. Vi slår også våre lokale konkurrenter fra Driv IL med hele 7 minutter, et lag vi vanligvis kjører jevnt med. Når vi i tillegg tar hjem førsteplassen i klassen M55 (Tor) og tapetserer pallen med 1,2 og 3 plassen klassen M50 (Ivar, Are og Per Erik), så må vi si at rittet har vært svært vellykket. En stor takk til alle på laget for det jeg anser som KSK40 sitt definitivt beste ritt hittil.

Dette tyder godt, og fortsetter vi å kjøre slik vi gjorde på lørdag ligger vi godt an til å nå årets mål om å bli første rene klubblag fra Follo på under 4t 30minutter på Styrkeprøven Lillehammer – Oslo i slutten av Juni.